Hallå, Jag och min flickvän ska ut och resa i Januari och vi ska börja vår resa i Indien och åka runt hela landet men vi skulle tycka det va roligt för upplevelsen och kanske plånboken om man kunde ta ett tåg från kanske Calcutta till Bangkok, Istället för att flyga?
Kan det bli problem att åka igenom t.e.x.Burma för man har ju sett på TV att dem är ganska stängda av sig? Måste man ha visum för alla länder fast man bara är på genomresa? Vet nån kanske kostnaden för för resan?
MVH Karl Burghofer
Du kan inte åka tåg genom Myanmar (f.d. Burma).
Det finns just nu ingen fungerande järnväg från nord-östra Indien eller Bangladesh till Myanmar.
Nord-östra Indien är helt stängt för utlänningar varför ni inte kan ta er till Myanmar över land från väster.
Järnvägslinjer är planerade men just nu prioriterar Indien järnvägen från Punjab via Manali och Leh till Kina.
Självklart måste du ha visum till alla länder du besöker även om du bara skall sätta din fot innanför gränsen några minuter.
Enklast flyger du från Kolkata (f.d. Calcutta) eller Dhaka i Bangladesh till Rangoon.
Arunachal Pradesh är sedan länge öppet för grupper .Många reser till t.ex. Tawang , trots (eller tack vare ) att Kina återigen har börjat hävda att det är kinesiskt territorium. Minmistorleken har länge varit fyra pers , det verkar nu vara två.
Antagligen betydligt svårare i Assam , som nu har gått om Kashmir som oroshärd i Indien.
Myanmar kan man i praktiken endast flyga in till idag , och de norra områden ( där Karenfolket stått för både militärt och politiskt motstånd mot regeringen i Rangoon under hela efterkrigsperioden ) kommer att bli de sista att öppnas. När det händer så fattas det det några få mil av väg att rustas upp för att vägen mellan Assam och Yunnan i Kina skall återuppstå.
Manali-Leh med tåg är knappast mer än ett blänk i ögat hos politiker just nu : närmaste räls ligger vid Pathankot , sydväst om Dharamsala. I Manali så har man nånstans mitt i mellan lantmäterifasen och första dynamitgubben för tunneln under "Likslätten" (Rothang La , 3987 mö.h. ) - som planeras vara färdig tidigast om fem år. . Efter det så kvarstår problemet med med bl.a. Baralacha La och dom andra femtusen meters passen : är man beredd att dra räls där man inte klarar av att hålla vägen fri mer mer än halva året , och bygga in syrgasgeneratorer i varje vagn , som på tåget till Lhasa ( http://korta.nu/3e3c ) ? Manali-Leh är visserligen kortare , men går högre än Golmud-Lhasa.
En järnvägslinje från Srinagar ( där man nu har en isolerad tågsnutt i dalen och en pampig järnvägsstation ) hade varit betydligt enklare : Kashmir kommer att vara anslutet till resten av tågnätet inom en snar framtid , och eftersom tåget inte skulle gå högre än fyratusen meter så skulle man antagligen inte bry sig om att inkludera syrgas.
Här pratar vi om ett smärre politiskt mirakel : en öppen gräns mellan Indien och Kina , vilket inte hänt sedan kriget -62 .. som utlöstes just av av Kinas annektering av territorium i Ladakh . Vid Nathu La i Sikkim, där det finns väg , så har man ägnat de sista de sista tio åren åt att i svindlande takt gå från att växla postsäckar över taggtråden , till att idag låta en begränsad grupp handlare få färdas nån mil över vardera sida av gränsen.
2016 skall järnvägen från Punjab via Manali till Leh vara klar. Över 200 tunnlar är planerade och järnvägen kommer troligtvis aldrig att gå på över på 4000 meter höjd. Järnvägen byggs för att vara öppen året runt.
Om man tittar på höjdkurvorna för dom två vägarna (orange = Manali-Leh) , så ser man att det kräver en enda tunnel från Patseo i princip fram till Upshi , lite drygt femtio kilometer från Leh. Hela Moray-slätten ligger kring 4700 .

(Redigering : tillfogade Janne Corax kurva , rådata här : http://www3.utsidan.se/corax-e/routes/zmanleh.htm )
Jag vet att det har pratats om en västligare sträckning av vägen , från Darcha : jag betvivlar att det skulle ändra medelhöjden så dramatiskt. ( Å andra sidan ser jag nu en artikel som nämner en station i Pang, vid den nuvarande rutten : det betyder 4510 mö.h. )
2016 skall järnvägen från Punjab via Manali till Leh vara klar. Över 200 tunnlar är planerade och järnvägen kommer troligtvis aldrig att gå på över på 4000 meter höjd. Järnvägen byggs för att vara öppen året runt.
uppdatering om tågplanerna till Leh : det har byggts ett kontor i Leh för att ägna dom kommande tre åren till prospektering av järnväg Bilaspur-Manali-Leh. Tunnlar för att kunna hålla lägre höjd verkar lysa med sin frånvaro :
.... dvs den kommer att den kommer att gå högre än Tangu La på 5061 meter , mellan Golmud och Nakchu i Tibet.
__________________
high road to...